در حال حاضر علاوه بر امکان پخش آنلاين برنامه راديو گلها، خريد آرشيو برنامه گلها بر روي دي‌وي‌دي نيز توسط برخي فروشگاه‌ها امکان‌پذير است.


در ادامه امکان دانلود برنامه گلها وجود دارد و منبع مرتبط با پخش آنلاين اين آرشيو بزرگ موسيقي سنتي ايران معرفي شده است. همچنين درباره تاريخ موسيقي ايران در دوران حمله اعراب، پس از انقلاب و دوران هخامنشي صحبت شده است.


آرشيو راديو گلها


"اديب خوانساري، مرتضي محجوبي و مرضيه در ايستگاه راديو در ميدان ارگ تهران"


ويدئو: گلچيني از برنامه هاي گلهاي رنگارنگ با آواي بانو پوران


دانلود رايگان برنامه گلها با کيفيت بالا


يک شاخه گل | برنامه? شماره? 417 | 58 دقيقه | 51 مگابايت


دانلود برنامه يک شاخه گل


گل هاي رنگارنگ | برنامه? شماره? 244 | 28 دقيقه | 24 مگابايت


دانلود برنامه گلهاي رنگارنگ


گل هاي تازه | برنامه? شماره? 23 | 25 دقيقه | 17 مگابايت


دانلود برنامه گلهاي تازه


گل هاي صحرايي | برنامه? شماره? 60 | 14 دقيقه | 12 مگابايت


دانلود برنامه گلهاي صحرايي


برگ سبز | برنامه? شماره? 63 | 27 دقيقه | 23 مگابايت


دانلود برنامه برگ سبز


Read More: Iranian Traditional Music Dastgah Classification.


آغاز و تاريخچه برنامه راديو گلها


برنامه‌هاي راديويي به نام گلها (راديو گلها)، در واقع مجموعه‌اي از برنامه‌هاي راديويي موسيقي هستند که در ابتدا با برنامه? «گل هاي جاويدان» به مديريت آقاي داوود پيرنيا در 1335 آغاز شد. وي که قبلا در يک دوره از پنج دوره نخست وزيري احمد قوام، معاون وي بود، موفق شد جمع بزرگي از بزرگان علم و ادب پارسي را در کنار منتقدان، نوازندگان و خوانندگان بزرگ زمان با خود همراه سازد تا اين گنجينه? عظيم را به يادگار بگذارند.


ارکستر گلها - آرشيو راديو گلها


اين برنامه در دوره? سرپرستي آقاي نصرت‌الله معينيان، بر مديريت کلي راديو ملي ايران ساخته شد و آن‌طور که از شواهد پيداست با حمايت بسيار از اين برنامه همراه بوده است.


گل هاي جاويدان با سري برنامه‌هاي ديگري در مدت سرپرستي و مديريت داوود پيرنيا ادامه پيدا کردند. وي در در سال 1346 از مديريت آن کناره‌گيري کرد. در چند سال آينده، رهي معيري، محمد ميرنقيبي و جهانبخش پازوکي مديريت راديو گلها را به عهده گرفتند که سال‌هاي چندان با ثباتي در تاريخ اين مجموعه نيستند. تا اين که در 1351 برنامه? جديدي به مديريت هوشنگ ابتهاج آغاز گرديد که نام آن «گل هاي رنگارنگ» شد.


در قالب برنامه‌هاي اين مجموعه از 1335 تا 1357، 850 ساعت مقدمه، تک‌نوازي، آواز و شعرخواني توليد شد.


برنامه‌هاي راديويي گلها در سال 1391 به همت پژوهشگر دانشگاه سواس (SOAS)، جين لويسون، با حمايت بنياد ميراث ايران در لندن (Iran Heritage Foundation) و کتابخانه? بريتانيا (The British Library) پس از 7 سال پژوهش و گردآوري، به صورت ديجيتالي تهيه شد و در دسترس عموم در دسترس است. در زمان انتشار خبر ديجيتالي شدن برنامه‌هاي راديو گلها، 1461 برنامه از سري برنامه‌هاي «برگ سبز، گل هاي تازه، گل هاي جاويدان، گل هاي رنگارنگ، گل هاي صحرايي، يک شاخه گل» در وب‌سايت اين پروژه در دسترس بود، که ممکن است تا کنون بر اين تعداد افزوده شده باشد.


نام‌هاي ديگري که در آرشيو بازارچه مي‌بينيد، ساير برنامه‌هاي حوزه? موسيقي در راديو تهران و بعدا راديو ايران آن زمان هستند. بنا به تغييرات مديريتي و تعدد برنامه‌هاي ساخته شده در اين دوره از تاريخ راديوي ايران، اين که چه عنواني را زيرمجموعه? برنامه‌هاي راديو گلها ببينيم يا نه، مورد بحث خواهد بود. به اين شکل، آرشيو بازارچه در واقع شامل 8 عنوان برنامه? بيش‌تر نسبت به آرشيو آنلاين جين لويسون خواهد بود. هرچند طبعا کار عظيم تحقيقاتي که در اين پروژه صورت گرفته قابل قياس با گردآوري صرف نيست. پيشنهاد مي‌شود مقاله? جين لويسون در معرفي برنامه گلها و داستان ديجيتالي کردن آن را بخوانيد.


اركستر گل‌ها اولين اركستر گل‌ها در برنام? گل‌هاي جاويدان با حضور چند نوازند? معروف شكل گرفت: مرتضي محجوبي، ابوالحسن صبا، علي تجويدي، مهدي خالدي، محمد شيرخدايي، حسين همدانيان و سليم فرزان از اين نوازندگان بودند كه نام آنها در ابتداي برنامه برده مي‌شد. بعد از وسعت يافتن برنام? گل‌ها، اركستر نيز از نوازندگان جوان و با استعداد استفاده كرد. پرويز ياحقي و همايون خرم از جوان‌ترها و محمود تاج‌بخش از قديمي‌ترها، همچنين رضا ورزنده و اميرناصر افتتاح نيز جزو اين نوازندگان بودند. بعدها نوازندگان برجسته‌اي از هنرستان موسيقي ملي به سرپرستي روح‌الله خالقي نيز به اين اركستر اضافه شدند. نصرالله زرين‌پنجه (تار) از استادان و عليرضا ايزدي شيرازي (ويولنسل) از جوان‌ترها بودند. صداي اصلي اركستر گل‌ها در حدود سال‌هاي 1336-1339 ش شكل گرفت و سازهاي زهي آرش‌هاي (ويولون‌ها)، تار(ها)، تنبك، كلارينت و فلوت در آن نقش اصلي داشتند. سنتور كم‌كم جاي خود را به پيانو داد و «ني» نيز كم‌كم وارد صداي اركستر شد. بازسازي اركستر گل‌ها در دو نوبت، ثمر? كوشش روح‌الله خالقي بود كه مي‌خواست آثاري از استادش علينقي وزيري را باشكوه هر چه تمام‌تر «بازنوازي» كند و اين كار را هم به بهترين نحو انجام داد. اركستر گل‌ها بعد از1340– 1341ش با استخدام تعدادي از نوازندگان فارغ‌التحصيل از هنرستان عالي موسيقي (مثل فريدون شهبازيان و حسن يوسف زماني و رحمت‌الله بديعي) و استفاده از چند نوازند? غيرايراني در بخش‌هاي هارمونيك، تجديد سازمان شد و توانست قدرتمندتر از سابق عمل كند. در زمان سرپرستي جواد معروفي نيز اين تركيب اركستري، نسبتاً حفظ شد. با اين تفاوت كه در اركستر گل‌هاي دور? معروفي، صداي خانواد? ويولون‌ها بر صداي ساير سازها مسلط بود و هارموني چهار بخشي در آن رعايت مي‌شد. صداي اركستر گل‌هاي دور? خالقي، داراي ديناميسم بيشتر و رنگ‌آميزي صوتي غني‌تر بود و براي سازها و تكنوازي‌ها، نقش‌آفريني‌هاي زيبايي در نظر گرفته شده بود. صداي اركستر گل‌هاي دور? جواد معروفي، از يك‌دستي صوتي، زهي‌هاي پُر صدا، نقش مهم پيانويي اکمپانيمان (تخصص جواد معروفي در نوازندگي) و برجستگي خط آوازي صداي اركستر، برخوردار بود. صداي اين اركستر در گذر زمان و تجربه يافتن نوازندگانش پخته‌تر شد و در سال‌هاي 1352-1356 ش به اوج رسيد. اين اركستر بعد از انقلاب 1357 ش به دستور رياست سازمان راديو تلويزيون براي هميشه منحل شد و خاطر? آن فقط در ضبط‌ها باقي مانده است.


پخش آنلاين برنامه راديو گلها


پخش آنلاين برنامه هاي راديو گلها از طريق وبسايتي که به همت پژوهشگر دانشگاه سواس (SOAS)، جين لويسون، با حمايت بنياد ميراث ايران در لندن (Iran Heritage Foundation) و کتابخانه? بريتانيا (The British Library) ايجاد شده است ممکن است. همچنين در گذشته وب‌سايت www.radiogolha.net نيز امکان پخش زنده و آنلاين برنامه راديو گلها را فراهم آورده بود که اکنون ظاهرا به دليل مشکلات فني اين وب‌سايت قادر به پخش برنامه‌ها نيست.


Read More: Iranian Classical Music: The Discourses and Practice of Creativity


آشنايي با تاريخچه موسيقي ايران  در دوره حمله اعراب


دوره حمله اعراب: قبل از حمله اعراب، ملودي‌هايي که در آن نغمه هائي از اوستا بنام مازدين نواخته مي‌شد که با آن حال و هوا همخواني داشت. پس از حمله اعراب بسياري از مدها و ملودي‌ها بدليل تهاجم اعراب که موسيقي را به عنوان مسئله‌اي غير اخلاقي مي‌دانستند، از بين رفتند.


هنگامي که اسلام بعنوان مذهب مسلط ايران پذيرفته گرديد، تصميم حکمرانان منع کلي موسيقي و بعدها دلسرد کردن مردم از زمزمه ادعيه مازدين بود.


موسيقي سنتي تا قرن بيستم در دادگاه‌ها نواخته مي‌گرديد. در زمان حکومت اسلامگرايان افراطي قرون وسطي، موسيقي بصورت مخفيانه نواخته مي‌شد.


اگر چه اکثر حاکمان عرب فعاليت‌هاي مرتبط با موسيقي را ممنوع اعلام کردند، ديگران به موسيقي دانان ايران دستور دادند که قطعاتي را به صورت کتاب تصنيف کنند که به عربي آن را «کتاب موسيقي کبير» به معناي کتاب اعظم موسيقي مي‌خواندند.


رهبران مذهبي اسلام در آغاز موسيقي را تحريم کرده و مايه فساد و بيهودگي مي‌دانستند. اما در زمان عباسيان که به سبک ساسانيان دربار خويش را اداره مي‌کردند، جنبه‌هاي دنيوي و غيرديني موسيقي افزايش يافت و موسيقي رونق تازه‌اي يافت؛ بعضي بزرگان موسيقي اين دوران عبارتند از: ابوالفرج اصفهاني، عبدالقادرمراغي، [قطب الدين محمود شيرازي]، حکيم ابونصر فارابي و صفي الدين ارموي.


موسيقي در عصر هخامنشيان


نقل از هردوت، که در دوران امپراتوري هخامنشي که به امپراطوري پارسي نيز معروف است، موسيقي نقش مهمي بخصوص در دربارها داشته‌است. او مي‌گويد که براي مراسم مذهبي پرستش خداوند، وجود موسيقي بسيار ضروري بوده‌است. پس از ابلاغ دين پيامبر زرتشت، ميترا، شخصي که به عنوان داواً يک خداي دروغين يا شيطان و همچنين بتان ديگر بيشتر و بيشتر مقبول واقع شدند.


اصطلاح خنياي باستاني ايراني يک اصطلاح مربوط به عصر پس از هخامنشيان است. فارسي زبان مورد استفاده در دربارها به همراه زبان پهلوي، زبان رسمي دوران امپراطوري ساساني 642–224 ميلادي بوده و در برگيرنده اکثريت همان کلمات و همان گرامر زبان پهلوي بوده‌است؛ بنابراين کلمه مورد استفاده براي موسيقي در دوران ساساني و در دوران ناب فارسي معاصر در واقع کلمه خنيا مي‌باشد.


موسيقي دستگاهي در دوران جنگ ايران و عراق


روند تاثيرپذيري و تاثيرگذاري موسيقي دستگاهي بر جامعه پس از حمله عراق به ايران ادامه يافت و موسيقيدانان تا پايان دهه 60 علاوه بر توليد قطعات موسيقي دستگاهي، نگاهي جدي به جنگ و احساسات جامعه داشتند.


از 12 آلبوم چاووش، محتواي تعداد زيادي از قطعه‌هاي موسيقي در شش مجموعه آن تحت تاثير فضاي سياسي ايران بوده است. محمدرضا شجريان و شهرام ناظري خوانندگي اکثر اين قطعات را بر عهده داشتند.


البته همراهي با رويدادهاي سياسي و اجتماعي تنها شاخصه موسيقي‌ سنتي در سال‌هاي اول پس از انقلاب نبود بلکه مهمترين آثار حوزه موسيقي اصيل ايران طي 40 سال گذشته در همين سال‌‌ها توليد شده است.


گلهاي صحرايي, گلهاي رنگارنگ, پخش زنده راديو گلها, برگ سبز, مجموعه برنامه گلها

پخش زنده برنامه گلها - دانلود آرشيو گلها - کامل و با کيفيت

موسيقي ,برنامه ,راديو ,| ,گلها ,اركستر ,پس از ,برنامه گلها ,که در ,راديو گلها ,| برنامه ,آنلاين برنامه راديو ,صداي اركستر گل‌هاي ,iran heritage foundation ,بنياد ميراث ايران

مشخصات

آخرین ارسال ها

آخرین جستجو ها

پرسشنامه استاندارد iransoftdownload اینجا الان خرید کن مطالب اینترنتی مطالب اینترنتی برنامه های مختلف برای ویندوز و اندروید samka powerpoint قاطی پاتی